Hakukoneoptimointi: Googlen säännöt, Vol1 antoi neuvoja siihen mitä toimia pitäisi tehdä nostaakseen kotisivujaan Googlen hakutuloksissa. Tämä artikkeli, eli Vol2, antaa neuvoja siihen mitä mitä ei pidä tehdä yrityksenä nostaa sijoitustaan hakutuloksissa. Kutsun tämän artikkelin esittämiä toimenpiteitä SEO-itsemurhaksi, koska ne ovat erittäin hazardia toimintaa.

Perussääntö: Tätä peliä pelataan Googlen säännöillä, ja sääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus.

Olen jonkun verran tuottanut SEO- optimointia yrityksille, ja lähes jokaisessa tapauksessa olen päässyt ensi töikseni siivoamaan SEO-itsemurhatoimenpiteitä pois sivuilta. Kokemukseni syvällä rintaäänellä: Ota ammattilainen avuksi SEO-tekemisessi. 

1. Googlen sääntö: Piilotettu hakusanasivu

Todella tiukassa elää se harhaluulo että olisi hakukoneoptimointia tehdä kotisivuille sivuille, julkaista se mutta jättää se piiloon livenäkymästä. Debuggaan tämän luulon lyhykäisyydessään:

Jotta mikään hakukoneoptimointi tuottaisi toivottua tulosta, pitää optimoidun sisällön indeksoitua. Se että sisältä indeksoituisi tarkoittaa sitä että sisällön pitää olla botin luettavissa. Eli näkyvillä sivuilla.

Joten se siitä ja sen hyödyllisyydestä.  Täyttä ajanhukkaa.

2. Googlen sääntö: Hakusanojen (keyword) toistaminen

Ehkä vielä edellistä yleisempi harhaluulo on se, että kun vaan toistetaan hakusanaa tekstissä, niin saadaan nousua aikaiseksi. Väärin.

Koska, Googlen botit sisältävät algoritmeja joiden koko olemassaolon pointti on etsiä sisältöä joka toistuu liian usein, liian paljon, ja epäkäytännöllisellä tavalla, eli tekstin luettavuus kärsii. Terminologisesti kyse on keyword density:stä.

Ja sitten kun se algoritmi löytää tälläista sisältöä, sen seuraaava komentosarja on rankaista kyseistä sivua, ja se rankaisu puolestaan on sijoituksen tipahtaminen.

Koska toisto on opintojen äiti: Tätä peliä pelataan Googlen säännöillä, ja sääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus.

3. Googlen sääntö: Spämmääminen

Sehän saattaisi tuntua houkuttelevalta ajatukselta… Linkata omaa sivuaan kaikenlaisiin keskusteluihin, php-forumeihin, ja mitä näitä nyt kaikki onkaan. Voisi vaikka pari kaveriakin pyytää avuksi, niin tekemiseen tulee tehoa lisää? Eikä se täysin pystyyn kuollut ajatus toki olekaan.

Kohtuus kaikessa. Jos linkaat vaikkapa verkkokaupan tuotteesi noin kerran viikossa johonkin internetkeskusteluun, seilaat vielä tyynillä aaloilla. Teepä sitä kerran päivässä, ja jo nousee tuuli. Googlen säännöt eivät salli spämmäämistä.

Tuloksekas tapa aikaansaada liikennettä, on tuottaa sellaista sisältöä jota ihmiset ihan itse jakavat esimerkiksi kavereilleen. Tekevät puolestasi jakamista. Siinä ei ole mitään rankaisemisen arvoista, koska linkkaaminen tapahtuu useiden eri käyttäjien toimesta, ja koska sisältö on oikeasti laadukasta, sitä luetaan, eli liikenne sivuilla on arvoliikennettä.

Spämmäämällä aikaansaatu liikenne on roskaliikennettä, eikä roskaliikenne puolestaan tue tavoitettasi lainkaan. Päinvastoin, sivujesi sisältö tulkitaan epäarvokkaaksi, ja se puolestaan laskee sijoitustasi.

4. Googlen sääntö: Et ole fiksu

Tai varmaan olet ihan fiksu, mutta et ole yhtä fiksu kuin tuhannet Googlen koodarit ovat yhteensä. Google on valtava pörssiyhtiö jossa on valtavan paljon koodareita töissä, tekemässä näitä algoritmeja, kehittämässä ja ylläpitämässä niitä. Miksi joku tavallinen kotisivuseppä saa päähänsä ajatuksen että hän on fiksumpi kuin nuo tuhannet fiksut aivot ovat yhteensä?

Tämä on asia mitä minä en ymmärrä. Kerronpa käytännön esimerkin.

Olipa kerran kotisivut jotka oli tehty WordPressiin, ja hienot olivatkin. Vähän hitaanlaiset, mutta nätit. Sivujen tekijä oli nähnyt kovasti vaivaa kirjoittaakseen todella pitkän listan hakusanoja footer vimpaimeen. Sitten koska hän on fiksu kotisivujen tekijä, hän oli muuttanut kyseisen vimpaimen CSS:n fonttiosan valkoiseksi. Koska sivujen tausta oli valkoinen, niin tekstihän ei sitten näkynyt livenäkymässä ollenkaan. Vitsi miten näppärää!

Vai oliko sittenkään? Mitä mieltä Googlen säännöt tästä ovat?

Eipä ollut fiksua, ei. Siellä se pirun algoritmi aina vaan juoksee netin sisältöä läpi joka mokomassa algoritmissa on komentosarja lukemassa myös CSS:ää (Cascading Style Sheets) ja vertaamassa sitä sivun muuhun CSS:ään.

Osannet jo tässä vaiheessa arvata mitä seuraava komentosarja tekee… ? Kyllä vain, Googlen sääntöjen mukaan taas heilahti häkki, eli sijoitus tipahti.

Ihan yleisellä tasolla asiaa voi lähestyä näin:  Jos keksit mielestäsi hyvän tavan nopeasti ja vähäisellä vaivalla parantaa sijoitustasi Googlessa, tai sellainen esitellään sinulle, niin ihan ensimmäisenä kysy itseltäsi:

Onko teknisesti mahdollista löytää tämä kikka? Jos vastaus on kyllä, eli se on teknisesti mahdollista löytää, niin varmaa on että Google on sen jo kirjoittanut algoritmien komentosarjoihin. Kauan sitten.

Vielä kerran: Tätä peliä pelataan Googlen säännöillä, ja sääntörikkomuksista seuraa rangaistus.

Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea, mutta minä osaan tämän homman, ja apua hakukoneoptimointiin Googlen säännöillä saat ottamalla yhteyttä. Sen lisäksi saat sinun sivuillesi täsmäneuvoja edullisesti tämän palvelun avulla.

Paras tapa osoittaa arvostusta tämän artikkelin antamia neuvoja kohtaan on jakaa se vaikkapa Facebook:ssa tai Twitterissä.

Tuota arvoa internettiin jakamalla.