Hakukoneoptimointi: Googlen säännöt, Vol1

Hakukoneoptimointi on asia josta usein ja paljon keskustellaan. Tuotan hakukoneoptimointia palveluna, joko kokonaan uusille kotisivuille, tai jo olemassa oleville kotisivuille. Tähän alkuun heti vihje edullisesta tavasta saada henkilökohtaisesti oppejani aiheesta. Tässä oman häntäni nostona yksi asiakaspalaute:

Voin suositella tätä Soilen palvelua. Käytiin sivut läpi siinä tunnissa ja sain paljon hyviä vinkkejä sivujen parantamiseen. Ja Soilen palautteen perusteella ilmeisesti onnistunutkin.”

Hakukoneoptimointi terminologisesti

Selvennetään ensin muutama tylsä, terminologinen asia jotta artikkelin pointit aukeavat paremmin.

  • Hakukoneoptimointi: Orgaanisen näkyvyyden parantaminen hakukoneissa (käytännössä Googlessa). Tämä toteutetaan asianmukaisen sisällön ja sen sisällön indeksoimisen kautta.
  • SEO, eli Search Engine Optimization. Sama asia englanniksi, ja itse käytän useimmiten tätä termiä.
  • Algoritmi: Käsite liittyy ennen kaikkea tietokoneiden ohjelmointiin ja tietojenkäsittelytieteeseen, joissa niillä on erityisen suuri merkitys etenkin tietorakenteiden yhteydessä. (Lähde: Wikipedia.)
  • Botti: Ohjelma, joka suorittaa tiettyjä tehtäviä määriteltyjen ohjeiden mukaan ainakin osittain itsenäisesti eli ilman ihmisen myötävaikutusta. (Lähde: Wikipedia.)
  • Indeksointi: Kotisivujen url:ien ja niiden sisällön ”ajaminen” Googlen bottien läpi. Googlen oma lyhyt FAQ aiheesta.
  • Hakukonemainonta: Ostetaan Google Adwords- tilin kautta ostettuja klikkauksia kotisivuille.

Käytännössä SEO tarkoittaa Googlea.

Googlella on lukuisia botteja jotka rullaavat 24/7, pysähtymättä, ikiliikkujan tavoin, internetin sisältöä läpi. Ne botit pitävät sisällään satoja (viimeisin arvio on noin 300) erilaista algoritmia joilla bottien löytämä sisältö arvioidaan, ja näiden arvioiden perusteella muodostuu hakutulosten järjestys. Botit ja niiden algoritmit ovat koodia, ja sitä koodia on ollut luomassa kymmeniä tuhansia koodareita, ja on tänä päivänäkin.

 

 

Näin lyhykäisyydessään ja pääpiirteittäin muodostuu se lista tuloksia jotka saat kun mitä vaan kirjoitat siihen tuttuun Googlen hakukenttään ja painat enteriä. Teemme hakukoneoptimointia koska me kaikki haluaisimme olla siellä kärkipäässä listaa.

Tästä pääsemme hakukoneoptimointineuvojeni Vol1-osaan, eli tätä sinun tulee tehdä noustaksesi Googlen haussa ylöspäin:

1. Käytä hakukoneystävällistä kotisivualustaa

Esimerkiksi tämä WordPress on juuri sellainen. (Tästä voit lukea muitakin syitä miksi juuri WordPress on paras valintasi kotisivualustaksi.) WordPress on Googlen suosima, ja tämä on kuultu suoraan Googlelta, heidän edustajansa kertomana. Syy siihen on ensinnäkin käyttäjämäärät, eli valtava määrä sisältöä joka on nimenomaan WordPressissä, tämä on asia joka on huomioitava. Toinen pointti on tekniikka, eli open source lähdekoodin tarjoamat mahdollisuudet. (Ja se miten helposti botit löytävät huijarit, eli ne sivut jotka eivät pelaa Googlen määrittelemien sääntöjen mukaan).

2. Hakukoneoptimointi ja sen työkalut

Kun sinulla on kotisivut WordPressissä, niin ota käyttöön lisäosa nimeltä Yoast SEO. Se on kaikista WordPressin SEO-lisäosista se paras. Yoastin oikeaoppinen käyttö toki edellyttää osaamista ja ymmärrystä, ja arvelen että oppiakseen niksit aloittelija tarvinnee asiaan ammattilaisen tukea ja apua. Niin monet kerrat olen riisunut kotisivuilta erinäisiä SEO-itsemurhaan johtavia asioita pois, että sanon tämän: Jos et tiedä mitä teet, niin älä tee sitä.

3. Hakukoneoptimoitu sisältö

Luo hakukoneoptimoitua sisältöä. Kirjoita kotisivujesi sisältö oikein, ja luo sinne blogi. Muistathan ettei blogin tarvitse olla nimeltään ”blogi”. Esimerkiksi minä olen nimennyt tämän blogini ”Aina Asiassa”. Sisällön suhteen oleelliset asiat ovat mm. sivun url, avainsana, SEO-otsikko ja tekstin määrä.

Hakukoneoptimoidulla sisällöllä tarkoitan sitä, että avainsana/t on määritelty, ja esiintyvät korrektissa suhteessa koko tekstimäärään nähden, ja ovat sijoitettuna ikeisiin paikkoihin.

4. Opi osaajilta

Jos kilpailijasi on Googlessa ykkönen, niin tutki heidän kotisivujaan: Miten sisältö on siellä luotu? Älä missään tapauksessa kopioi sisältöä, vaan etsi sisällöstä hakusanoja, otsikoita, mitä siellä otsikossa lukee, yms, asioita. Sitten luot omaa sisältöä samalla idealla. Toki, vähemmän vaivan tie, parammen tuloksen tie, on ostaa oman sisältösi SEO-optimointi ammattilaiselta, kuten minulta.

5. Klikkaukset

Harmillinen tosiasia on se, että vaikka sinulla olisi kaikista parhaiten hakukoneoptimoitua sisältöä kotisivuillasi, se on arvotonta jos se ei indeksoidu Googleen. Eli, tarvitaan liikennettä. Liikenteellä tarkoitetaan luonnollisesti vierailuja sivuilla. Tässä se blogi on taas tosi kätevä, ja niin on Somekin. Kun saat liikenttä sivuille, sen sisältö indekstuu tehokkaasti.

6. Arvokas liikenne

Emme halua sivuille ”mitä vaan liikennettä”,  haluamme sivuille arvoliikenttettä. Arvoliikennettä edustaa vierailija sivuilla joka viihtyy siellä vähintään 30 sekuntia, ja mielellään klikkailee linkin tai pari sivujen sisällä. Tämä johtuu siitä, että Googlen algoritmit arvostavat sivujasi sisällön perusteella ”luotettavaksi” tai ”epäluotettavaksi”. Jos vierailijat viettävät sen min 30 sek sivuillasi, on sivujesi sisältö algortimien mukaan luotettavaa, eli sisältö vastaa sitä mitä Googlen käyttäjä etsii. Jos käyttäjä klikkaa sivut auki, ja poistuu pikaisesti, muuttuu kyseinen vierailu roskaliikenteksi, eli algoritmi tulkitsee, että vierailijan mielestä sisältö ei vastannut sitä mitä vierailija etsi. Tämä on luonnollisesti sijoituksesi kannalta epätoivottu asia.

7. Linkkaaminen

Koska haluamme että vierailija viihtyy sivuilla vähintään 30 sekuntia, meidän pitää asetella sivuille sellaista sisältöä joka vierailijaa kiinnostaa. Kutsun tätä koukkujen tekemiseksi. Iso osa koukkuista liittyy linkittämiseen. Eli kun vierailija saapuu sivuille, annetaan hänelle otsikkoja jotka herättävät kiinnostusta. Näiden otskoiden alla on uusia koukkuja, eli uusia linkkejä, joita vierailija toivottavasti seuraa utealiaana.

Oman sivun sisällä tapahtuvaa linkkaamista kutsun ristikkäislinkkaamiseksi. Sitä kannattaa tehdä järkevissä määrin, mutta ei liioitella. Ristikkäislinkkaamista tässä artikkelissa edustaa linkit muihin blogiteksteihini, ja ylhäällä mainittuun palveluun.

Lisäksi linkaamisessa kannattaa muistaa se, että kannattaa linkata myös ulospäin omilta sivuilta. Ja mieluiten sellaiseen paikkaan jota haetaan paljon Googlessa. Sellaista edustaa tässä artikkelissa monetkin linkin (Yoast, Wiki, Worsdpress, jne…)

Muita koukkuja ovat mm. call-to-action- toiminnot kotisivuilla, ja yleisellä tasolla tuotteistus.

8. Noudata pelin sääntöjä

Artikkelin alussa kerroin lyhyesti miten Googlen tekniikka toimii. Ja koska Googlella on ollut, ja on edelleen valtava määrä ihmisiä koodaamassa algoritmeja ja botteja, voit olla varma siitä että botit pitävät sisällään lukuisia algoritmeja, moninaisilla painoarvoilla, sitä silmällä pitäen että hakutulossijoituspeliä pelataan rehellisesti. Tässä Vvol1:ssä totean vain lyhykäisyydessään että: Älä yritä huijata, koska et ole fiksumpi kuin Googlen botit, etkä fiksumpi kuin tuhannet Googlen koodarit jotka ovat koodanneet ne botit. Tässä artikkelissa kerron yksityiskohtaisemmin mitä sinun ei kannata tehdä.

9. Kotisivujesi tekniikka

Nyt puhutaan siitä kuinka nopeasti, tai hitaasti sinun kotisivusi latautuvat. Me haluamme että sivut ovat nopeat, koska se on asia jota Google arvostaa korkealle algoritmeissaan. Toki ihan käytännön tasolla hidas sivu on tuskallinen käytettävyydeltään, mutta asialla on tärkeä yhteys myös hakutulossijoitukiin. Käytäthän siis järkevän kokoisia kuvia, ethän rasita saittisi suorituskykyä toiminnallisuuksilla jotka merkittävästi hidastavat latausaikaa. Ja onhan houstaus laadukas, eli palvelimet suorityskykyisiä.

Itse teen siten, että kun tiedän että houstaajani tekee huoltotyötä palvelimella, niin asetan omat sivuni kyseisen ajankohdan ajaksi huoltotilaan. Usein ne silti toimisivat, ainakin osin, koska ne ovat kahdennetulla palvelimella, mutta koska on todennäköistä että ne eivät toimi optimaalisella nopeudella, niin en halua kertoa Googlelle että minullapas on tosi hitaat sivut. On siis parempi että sivuilla ei ole huollon aikana liikennettä lainkaan.

10. Sitoudu

Hakukoneoptimointi on aikaa vievää tekemistä, ja onnistuminen edellyttää sitoutumista asialle. Tuloksia voit odottaa noin kuudessa kuukaudessa kunhan jaksat tuottaa optimoitua sisältöä, noudatat pelin sääntöjä, ja hankit (arvo)liikennettä sivuillesi. Jos etsit yhteistyökumppania hakukoneoptimointiin, niin kiinnitä huomiota henkilökemioihin. Tämä siksi, että koska asiaan tulee sitoutua, olisi luonnollisesti suotavaa että valitsemasi ammattilaisen kanssa olisi mukavaa tehdä yhteistyötä.

Näillä 10 neuvolla pötkii jo pitkälle. Ja aina voit itseopiskella lisää. Google nimittäin löytää laadukasta, ilmaista opasta ihan ilmaiseksi, jos vaan englannin kieli taipuu. Esimerkiksi tämä on mainio aloituspiste: http://searchengineland.com/guide/what-is-seo

Hakukoneoptimonti kertoo, että että olen osannut tehdä tämän artikkelin hienosti. Taitava minä! Nyt sille pitäisi saada liikennettäkin. Aiemminkin olen tästä aiheesta kirjoittanut, ja sittemmin oppinut että pitää kirjoittaa tarkemmin.

Seuraava artikkeli käsittelee SEO-itsemurhaa.

Ja lopuksi: Apuja hakukoneoptimointiin ja kotisivutarpeisiin tästä.

2017-02-14T14:29:05+00:00

Kirjoittajasta

Olen Soile Lukkarinen; Wonder Woman Topik Webdesignissa, ja SuperWizard Topik asiantuntijapalveluissa.