Facebook-näkyvyydestä

Kaikki yrittäjäthän jo tietävät että Facebook:lla on oma logiikkansa jonka mukaan sivujen sisältö (FB Pages) näkyy, tai on näkymättä käyttäjille. Esimerkki tästä logiikasta on se, että jos käyttäjä ei käy sivuilla, ei tykkää/kommentoi sen julkaisuja, niin aikansa päästä ne lakkaavat näkymästä tämän käyttäjän uutisvirrasta. Tämä puolestaan antaa FB:lle oivan perusteen kehittää mainostamispalveluitaan.

Olen huomannut, että tässä on pari muuttujaa. Pari esimerkkiä:

Esimerkki 1: Jos on käyttäjä jolla on kavereita jotka myös tykkäävät firman FB-sivusta, niin sivun näkyvyys pyörii aikajanalla. Tai ainakin pyörii todennäköisemmin/pidempään. Omien kavereiden kaveri ovat siis oivaa kohderyhmää, jos kaveruus on verkostomuotoista (esim harrastuksen kautta).

Esimerkki 2: Jos sivu saa ”näkyvyyspiikin”, eli: Joku julkaisu saa huomattavan paljon enemmän näkyvyyttä tykkämisien, kommentoinnin, jakamisen muodossa, kuin sivun muut julkaisut keskiarvoisesti, niin sitten sivun muutkin julkaisut alkavat näkymään enemmän – ja myös niiden tykkääjien aikajanalla joilla ko. firma on ollut ns. pimennossa vaikka käyttäjä sitä on peukuttanutkin.

Tämä ei ole virallista infoa, vaan omaan kokemukseen perustuvaa. Koska Mark pitää aika lailla visusti itsellään tiedon siitä kuinka aikajanan sisällön algoritmi toimii 😉 Toki tämä kokemukseni tukee FB:n yleistä tahtotilaa, joka on ”näkyvyys palkitaan näkyvyydellä”. Ja varmasti FB:n sekundäärinen motivaatio tässä tahtotilassa on se, että kun se näkyvyyspiikki tasaantuu, olisi yrittäjällä motivaatio mennä klikkaamaan ”luo mainoksia” auki – eikö niin. Koska onhan se niin kiva katsella raporttia jossa lukee, että ”julkaisun kattavuus 11498”, ja ”sitoutetut 1523” – jne.

Minä käytän näitä omia näkyvyyspiikkejäni (PiskiPajan osalta, Topikilla on FB-sivu, mutta en ole vakuuttunut haluanko tehdä sillä mitään) hyväkseni siten, että:

Kun se lähtee liikkeelle, laitan ko julkaisuun sisään jotakin myytävää. Sitten kun tilanne rauhoittuu, pitää muistaa käydä poistamassa se linkki sieltä. Esimerkiksi näin:

”Kyllä, kyllä juurikin näin! 😀

 Seuraava perushallinkurssi starttaa 23.10.2016: http://www.piskipaja.fi/tottelevaisuuskurssit/322-piskipajan-perushallinta.html

Tuo ensimmäinen lause on originaali ko. kuvassa, ja toinen se mitä päivitän. Laitan siihen aina jonkun sellaisen palvelun joka on ajankohtainen, ja/tai sopii ko. julkaisuun muutoinkin. Mutta: Lisään sen sinne vasta sitten kun näkyvyys on joitakin tuhansia, eli ”some-hysteria” on jo liikkeellä. Jos laittaa liian aikaisin, niin ei se aalto edes lähde liikkeelle, koska käyttäjät katsovat että ”jaahas, taas joku yrittää myydä mulle jotakin”. (No, niin yrittääkin – ostaisit pois :D)

Kyse on tästä julkaisusta: https://www.facebook.com/PiskiPaja/photos/a.143437749184472.1073741829.104249346436646/290594444468801/?type=3&theater&notif_t=like&notif_id=1476525394833910

Muutenkin kannattaa tuottaa FB-sivulle sisältöä silloin kun esim. tuo postaus lähtee liikkeelle. Juuri siksi, että synkattuna tämä näkyvyyspiikki tuottaa niille muillekin postauksille lisää näkyvyyttä.

Lyhyesti: Ratsasta näkyvyysaaltoa niin pitkään kun tuulee!

(Sitten kun jaksaisi/osaisi vielä tuottaa tämmöisiä vitsejä säännöllisesti, niin johan olisi hyvä homma… :D)
2016-10-16T21:35:23+00:00

Kirjoittajasta

Olen Soile Lukkarinen; Wonder Woman Topik Webdesignissa, ja SuperWizard Topik asiantuntijapalveluissa.