Viime aikoina olen työstänyt useita SEO-optimointi ja/tai sisällöntuottokeissejä. Eli käytännössä sitä mitä sisältöä asiakkaan nettisivuilla, ja muussa viestinnässä, pitäisi julkistaa, jotta kyseinen firma löytyy googlessa.

(SEO-optimoinnista =Search Engine Optimization). Luonnollisesti sisällön tulee myös tukea firman brändiä, tekemistä, ja myyntiä mahdollisimman tehokkaasti, tätä olemme siinä samalla työstäneet, paikoin paljon, paikoin kevyesti.

Tuumin, että kirjoitan auki muutamat perusprinsiipin, kutsuttakoot niitä Soilen tipseiksi. Perjantaina 7.10. tipsejä tarjolla 6 kpl:

  1. Jotta tuotat googletehokasta sisältöä, tulee sinun asettua asiakkaan rooliin. Vastaa kysymykseen: Ovatko asiakkaani ratkaisulähtöisesti ostoksilla? Vai ovatko he heräteostajia? Esimerkki: Minä tarjoan SEO-optimointia, sisällöntuottoa, tuotteistusta, nettisivuja ja myyntivalmennusta. Tarjoan siis ratkaisuja ongelmiin, eikö totta? Minun asiakkaani eivät hetken mielijohteesta päätä ostaa palveluitani, vaan he kokevat että heillä on jonkinlainen haaste esimerkiksi googlenäkyvyydessä, seo-optimointi on siis asia johon he kaipaavat apua.Tai he törmäävät työssään siihen, että heidän asiakkaansa kysyvät hinnoitteluun liittyen samoja kysymyksiä, eli minun asiakkaani kokee, että hänen tuotteistuksessaan saattaa olla jotakin hiottavaa. Jotakin tällaista haastetta heillä on, ja tähän haasteeseen he etsivät ratkaisua, apua.Minun asiakkaani ovat ratkaisulähtöisiä ostajia. Minun palveluni eivät ole sellaisia joita heräteostetaan, vain siksi että osui eteen, tai oli jonkunlainen kamppis.Kumpaan ryhmään sinä luokittelisit omat asiakkaasi?
  2. Tämä osa tekstistä kohdentuu enemmän ratkaisulähtöisiin ostajiin, joten jos vastasit kohdassa 1 että asiakkaasi ovat etsimässä ratkaisua johonkin haasteeseen, niin nyt tulee tukevaa tipsiä juuri sinulle! (Toimii myös herätepuolen asiakaskuntaan, mutta sitten pitää hieman osata soveltaa).Sinun sivuillasi pitää olla tekstiä jota sinun asiakkaasi kirjoittavat googlen hakusanakenttään. Muistathan, että he eivät taida edes tietää että sinä olet olemassa, kera ratkaisun. Eli: Mieti mitä asiakkaasi siihen kenttään kirjoittaa. Minun asiakkaani kirjoittavat että ”google hakusanat”, ”nettisivut +google”, ”palveluiden hinnoittelu”. Joku on analysoinut haasteensa niin pitkälle, että kirjoittaa ”SEO-optimointi” tai ”tuotteistus”.

    Varmaa on se, että sinne ei kirjoiteta ”Soile Lukkarinen” tai ”Topik” – ei ainakaan ennen kuin he ovat päätyneet topik.fi sivulle, ja haluavat tsekata että kuka se tämä on, mahtaako tämä olla luotettava osaaja – ja näin päin pois.

    Eli: Mitä sinun netissäsi pitäisi lukea, jotta asiakas löytää sinut, niillä hakusanoilla joita hän käyttää etsiessään ratkaisua haasteensa?

  3. Tässä kohden moni lukija on varmaan saanut sellaisen ahaa-tyyppisen fiiliksen. Toivottavasti ainakin! Onkin aika tipauttaa hieman maan pinnalle… Jos sinulla on googletili (eli vaikkapa gmail, youtube, google+, blogger…) niin ikävä kyllä et voi pysty tarkistamaan tyhjentävästi kuinka sinä näyt googlessa, niillä asiakkaidesi käyttämillä hakusanoilla. Tämä johtuu siitä että se sinun google-tilin pirulaisesi tietää, että olet kirjautunut sen sata kertaa omille www-sivuillesi.Ja tämän takia kun minä menen Firefoxiin mäkilläni, otan ja kirjoitan googleen että ”sisällöntuotto”, niin pam: Numero 2 on topik.fi. Voisin iloita että jee, hieno homma! Vaan enpä iloitse, koska nyt tieto lisää tuskaa: Ei se oikeasti (vielä) ole saavuttanut juurikaan sivujen avauksia, muutoin kuin suorista linkeistä.Inhaa, eikö totta? Tätä ongelmaa voi kiertää sillä, että ei ole googletiliä. No piru kun niitäkin kuitenkin tarvitsee… Tai sillä, että ei käytä googletilejä sillä laitteella jolla tekee töitä. Tai sillä, että nollaa muistista tunnarit, salasanat, välimuistin – ihan kaiken.Kokeile – saatat yllättyä. Eikä se fiilis välttämättä ole se kaikista makein. Muista tässä kohtaa palata kohtaan 2, ja muokkaa sivujesi sisältöä kuvaillulla tavalla.
  4. Sitten vielä se että kuinka se google sitten nostaa sivujen näkyvyyttä? Google nostaa niiden sivujen näkyvyyttä, joita klikataan auki. Käytännössä näin: 100 käyttäjää kirjoittaa että ”sisällöntuotto”, ja hän saa giljoona osumaa. 95 käyttäjää klikkaa Topikin auki, ja 15 muuta randomisti muita sivuja. Google nostaa Topikkia korkeammalle, koska sitä klikattiin eniten. Tämä on vielä melko simppeli logiikka, eikö vain.Nyt taas viittaus kohtaan 2: Ei riitä että pääset näkyviin, siellä pitää myös pysyä. Ja siellä pysytään sillä, että se sisältö joka hakuun nousi, on se sisältö, jonka käyttäjä avaa. Jälleen siis pyörä pyörähti sinne sisältöön. Kaikki tiet tässä aiheessa johtavat sisältöön. Prospektit johtavat kaupan tekoon, ja se onkin sitten koko SEO-optimoinnin pointti. Eihän tämmöisiä jaksa kukaan pähkiä, jollei tavoitteena ole tehdä kauppaa, siis myydä.
  5. Koska olemme päässeet, toivottavasti yhteisymmärrykseen, siitä että kaikki tiet vievät nettisivujen sisältöön, pysähdytään funtsimaan että miten sitä sisältöä sitten pitäisi tuottaa?Blogi on hyvä. Tätä kirjoittaessani olen saanut toistettua, hyvin luonnollisella tavalla, ainakin sanoja ”sisältö”, ”nettisivu” ja ”googlehaku”. Ja niitähän minunkaltaiseni palveluntuottaja tahtoo toistaa. Ja koska tarjoan näitä neuvoja tässä ilmaiseksi, toivon että kun postaan tämän someen, sitä mielellään luettaisiin.Bloggasin delfiineistä, ja liikennettä tuli sivuille, kuten monet, monet muutkin. Ei sen takia että minun bloggaukseni aiheesta olisi jotenkin parempi kuin muiden, vaan siksi että ihmisiä kuohutti niin paljon tapaus delfiinigate, että he kahlasivat nettiä läpi oikein urakalla. Minä sitten kärppänä tartuin tilaisuuteen, ja se nosti heti liikennettä, ja siten sivua ylemmäs googlessa.

    Joten: Bloggaa.Tee blogi. Kirjoita (kuten minä nyt) niistä palveluista joita sinä tuotat. Kutsu blogia vaikkapa ”ajankohtaista”-otsikolla, jos vierastat termi blogi.

  6. Ja nyt kun olemme jo varsin hyvällä perustiedon tasolla siitä mitä sivuillasi pitäisi lukea, ja miten pääset haluamasi sisältöä tuottamaan, on aika jälleen katsella karua todellisuutta silmiin.Kerron sinulle sen tosiasian että googlessa on algoritmejä (lue: koodia) joka automaattisesti rankaisee sivuja jos ne kikkailevat liiaksi näkyvyytensä parantamiseksi.Tämä on sinänsä ymmärrettävää, koska eihän kukaan osta google adwordsia, jos kaikki näkyvyys ratkottaisiin pelkällä sisällöllä, ja sen klikkailulla. Eikö niin? Olisi firmoja jotka myisivät palveluna ”googlekäyttäjiä”, jotka tekevät määrittelemäsi hakuja, ja sitten klikkaavat juuri sinun sivusi auki. Automatisoitua SEO-optimointia. Maksat palvelusta 15 €/kk +alv. Siis mieti kuinka monta hakua vaikka 10 minuutissa pystyy tekemään…. 😉 Tai minä ainakin olisin sellaisen palvelun jo tuonut markkinoille.

    Miten nämä rankaisualgoritmit toimivat: Sitähän ei tarkkaan tiedä muu kuin google itse. Jotain mutua minulla on asiasta, mutta ei siitä sen enempää. Mutua on myös siitä kuinka nostaa näkyvyyttä reippaasti, ilman että siitä saa rankkua. Ei siitäkään sen enempää tässä…

Näihin puheisiin, toivottelun sinulle mukavia hetkiä googlen ja SEO-optimoinnin äärellä. Tarkista oma raatorehellinen sijaintisi siellä, mutta älä saa paniikkia kun se selviää. Muokkaa sisältöä. Ja ota yhteyttä, jos kaipaat apua 🙂

Toivottelee, Soile