Se ahaa-fiilis kun tajuat, että ”sä teet tämän nyt ihan väärin”.

ur doing it wrong

Joten, muutetaanpa tekeminen siihen suuntaan, mitä asiakkaille opetan ja mistä heitä laskutan.

Ajattelin kirjoittaa ensimmäisen bloggauksen siitä miten kysyntä ohjaa tarjontaa. Siitä miten perusidea pitäisi olla: ole ketterä, tee niitä palveluita joille on kysyntää.

Toivottavasti tämä auttaa muitakin, tai vähintään herättää ajatusta.

Kyllä, kysyntä ohjaa tarjontaa. Tai pitäisi ainakin, silloin kun ketterällä mallilla tuotetaan palveluita.

Jostain syystä harhauduin eeppiseen ajatusvirheeseen. Sen mukaan ajattaelin, että nettisivut kuntoon, Some, yms tiedotuskanavat auki, tuotteistus valmiiksi, ja sitten mennään markkinaan.

Joten Topikin GTM:ssä on to-do-pointteja 1-7: tuotteistus, avaa sähköpostit, nettisivut, bloggaa, fb, ig – jne. To-do-lista päättyi tähän.

Havahduin asiaan eilen, 24.8., ja vain yhden puhelinkeskustelun vuoksi. Siinä keskustelimme koeponnistetusta palvelusta jonka tuotin yhteistyökumppanille. Palaute oli tosi positiivista.

Keskustelun aikana päässäni kuului *naps*: Miksi mä teen tätä väärin päin? Miksi mä en vaan vie tätä palvelua ihmisten saataville? Mikä estää (laskutettavan) tekemisen?

Ei yhtikäs mikään. Niinpä minä sitten otin ja tuotteistin palveluni. Sen nimi on Mind Your English (click). Vielä on kirjoitettavaa, mietittävää, ja muutama käytännön asia, mutta saatavilla se kuitenkin on.

Se kohtuu siitä että seurailtuani muutamia forumieta, lähinnä somessa, tajusin että on olemassa vetoa kohtuuhintaiselle, joskin laadukkaalle, englannin kielen opiskelulle. Aikuisille. Eikä mitään kansalaisopistojuttuja. Vaan suoraan yrittäjille kohdennettuna. Heidän tarpeisiinsa, ei muiden tarpeisiin.

Mind Your English-metodi auttaa yrittäjiä sanaston kanssa, aktivoi englannin kielen, opettaa kuinka toimia eri kulttuurien kanssa kauppaa tehdessä, kohentaa itsevarmuutta englannin kielen käytössä, verbaalisesti ja kirjallisesti. Se ei varmastikaan ole pahasta, suomalaisia kun olemme.

Mind Your English on siis synnytetty. On se vielä, no ei ehkä vauva enää, mutta taapero. Topik on vielä se vauva. Se kasvatetaan aikuiseksi saakka.

Tämä on melko vapaata ajatuksen virtaa jonka tarkoitus on muistuttaa itselle (#notetoself!), että hölmö on se joka tekee to-do-listoja ja unohtaa kuunnella herkällä korvalla markkinoita.

Otin ja deletoin koko to-do-listan.
En halua enää ohjata itseäni liikaa.
Haluan edetä intuitiivisesti. Sillä tapaa työskentelen aina parhaiten.

Ennustan lähitulevaisuuteen pitkiä päiviä. Ja öitä. Koska kyllähän ne asiat mitä siellä to-do-listalla oli, pitää saada tehtyäkin.

Ei ole aina suutarin lapsella kenkiä. Tai sitten ne vaan hukkuivat hetkellisesti…

Niin. Olen siis Soile Lukkarinen, tekeminen ja osaaminen Topikin takana. Puhelinnumero 050-5066 664, ja sähköposti soile@topik.fi.

Mikäli Mind Your English vähänkään tuntuisi sinulle hyvältä, tai siitä on jotakin kysyttävää, niin minähän mielelläni vastailen. Ensimmäiset kurssilähdöt tulee syyskuulle.

Terkuin, Topik/Soile